Rejestracja zgonu i sporządzenie aktu zgonu
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Gminy w Pałecznicy
Urząd Stanu Cywilnego Pok. Nr 8 Tel: 041 38 48 037 w.42
Godziny Urzędowania 7:30-15:30
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 25 luty 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (Dz.U. Nr 9, poz. 59 z 1964 r. z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 29 września 1986 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity Dz.U. z 2004r. Nr 161 poz.1668 z późn. zmianami)
Wymagane dokumenty
Wszystkie dokumenty w oryginale!
- Karta zgonu.
- Dowód osobisty zgłaszającego.
- Dowód osobisty zmarłego oraz jego współmałżonka (jeśli żyje).
Opłaty
Na podstawie ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U. Nr 225, poz.1635 z 2006 r.) – zwolniono od opłaty skarbowej
Termin załatwienia sprawy
Bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
Tryb odwoławczy
Od decyzji odmawiającej przyjęcia oświadczenia służy odwołanie do Wojewody Małopolskiego, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.
Uwagi
Zgon osoby należy zgłosi najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu. Jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej, zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 24 godzin.
Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności:
- Małżonek lub dzieci zmarłego – najbliżsi krewni lub powinowaci.
- Osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.
- Osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o tym przekonały.
- Administrator domu, w którym nastąpił zgon.
Jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie, do zgłoszenia zgonu obwiązany jest szpital lub zakład.
W przypadku zgonu spowodowanego wypadkiem lub przyczyną nienaturalnej śmierci wymagana jest zgoda prokuratora do pochowania zwłok.
Po sporządzeniu aktu zgonu zgłaszający otrzymuje 3 bezpłatne odpisy skrócone aktu zgonu.